U bent hier
Zwevegems mobiliteitsbeleid mag een versnelling hoger schakelen
ZWEVEGEM – Twee jaar ver in de legislatuur evalueert N-VA Zwevegem naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit het Zwevegems mobiliteitsbeleid. “Te weinig, te traag”, vat N-VA-fractieleider Wim Monteyne samen. N-VA Zwevegem lanceert meteen enkele suggesties voor een betere mobiliteit in de gemeente.
“Van een gemeentebestuur dat onze gemeente als klimaatgemeente op de kaart wil zetten, verwacht je een mobiliteitsvisie, die stapsgewijs en doordacht geïmplementeerd wordt. Buiten het verkeersvrij maken van de Otegemstraat op zondagen tijdens de coronacrisis en de doortocht in Knokke, is er op het terrein niet veel te zien”, aldus fractieleider Wim Monteyne. “En nochtans zijn de uitdagingen groot, zoals de recente petitie tegen zwaar verkeer door de dorpskern van Otegem én het jammerlijke dodelijke fietsongeval in de Bekaertstraat tonen.”
N-VA Zwevegem lanceert dan maar zelf enkele concrete voorstellen:
1. Weer zwaar verkeer door de kernen
“Het is hoogdringend dat er een duurzame oplossing komt voor het zwaar verkeer door de kernen. In Otegem nemen burgers nu zelf initiatief en formuleren ze concrete voorstellen aan het gemeentebestuur. We dringen alvast aan hiervoor zo snel mogelijk een oplossing te zoeken”, aldus de Otegemse gemeenteraadsleden Katrien Defoirdt en Eddy Defoor. Ook in de Kortrijkstraat vormt dit een probleem. “Controle op de tonnagebeperkingen is dan ook noodzakelijk”, vindt raadslid Sofie Vermeulen.
2. Herinrichting Kortrijkstraat en doortocht Otegem
“Het voorontwerp voor de herinrichting van de Kortrijkstraat en de doortocht in Otegem lag eind 2018 al op tafel. Ondertussen zijn we bijna twee jaar verder en nog bijna geen stap vooruit. Het blijft dus wachten op de o zo nodige veilige fietsinfrastructuur langs deze twee belangrijke invalswegen. Waarom er in die twee jaar ook weinig tot geen inspraak van de bewoners is georganiseerd, is evenzeer onbegrijpelijk”, aldus Wim Monteyne.
3. Rolstoelvriendelijke voetpaden
“Voetpaden, zeker in de omgeving van woonzorgcentra, zouden zo snel mogelijk rolstoelvriendelijk gemaakt moeten worden. Nu stellen rolstoelgebruikers al te vaak hindernissen vast. Er is dringend nood aan een inventaris en een concrete aanpak.” Bij herbestemmings- of inbreidingsprojecten, zoals het Leanderhof, moet meteen ook nagedacht worden over de toegankelijkheid. “De verbinding met het Leanderhof kan een pak beter, bijvoorbeeld met een zebrapad in de Deerlijkstraat aan de trap naar het Leanderhof en een duidelijk zichtbaar, definitief zebrapad naar de ingang van de school op het kruispunt Leanderhof-Bekaertstraat”, zo zegt raadslid en buurtbewoner Johan Rollez.
4. Functionele fietskaarten
“Onze landelijke gemeente is een fietsgemeente. En zeker tijdens de coronacrisis herontdekten velen van ons de fiets. Het lijkt ons dan maar logisch dat de gemeente initiatief neemt om functionele fietskaarten op te maken, met o.a. aanduiding van aanwezige fietsstalplaatsen, oplaadpunten voor elektrische fietsen, fietsstraten, etc. En deze via verschillende kanalen (digitaal, fysiek, app …) ter beschikking stelt.”
5. Netwerk trage wegen
“Zwevegem is gezegend met een uitgebreid netwerk aan kerkwegels, paadjes etc. We kunnen de mogelijkheden nog vergroten als we verdwenen missing links herstellen. We roepen het gemeentebestuur op actief in overleg te gaan met betrokkenen en de werkzaamheden van de werkgroep Trage Wegen terug op te starten”, zo besluit afdelingsvoorzitster Isabelle Corbet.