Wim Monteyne en Johan Rollez versterken West-Vlaamse N-VA-lijsten

Op 25 februari 2014, over deze onderwerpen: N-VA Zwevegem, Verkiezingen, VK14

Wim Monteyne en Johan Rollez, beide schepen in Zwevegem, kregen van de N-VA een effectieve plaats op de kieslijsten voor 25 mei. Monteyne neemt de zevende effectieve plaats in voor de federale Kamer, Rollez is tweede lijstduwer voor het Vlaams Parlement. De lijsten werden vorige
zaterdag definitief goedgekeurd door de nationale Partijraad.

Wim Monteyne: “Het lijkt erop dat het alles of niets wordt bij deze verkiezingen. Het is dus van groot belang dat de N-VA met de sterkst mogelijke lijst aantreedt. Ik ben vereerd dat ik een plaats kreeg aangeboden en ik ga de uitdaging dan ook met volle goesting aan. Op 25 mei moet de N-VA ook in West-Vlaanderen met voorsprong de sterkste partij worden.” Wim Monteyne is 40 jaar oud, getrouwd en vader van twee zonen en een dochter. Hij is eerste schepen in Zwevegem en bevoegd voor ruimtelijke ordening, wonen, mobiliteit, milieu, energie en groenbeleid. Daarnaast werkt hij ook nog als diensthoofd Grondgebiedzaken in Avelgem.

Ook Johan Rollez is tevreden: “Tweede lijstduwer voor het Vlaams Parlement is een mooie plaats voor mezelf, maar het is toch vooral de bedoeling om zoveel mogelijk mensen warm te maken voor het programma van de N-VA. Bij de vorige Vlaamse verkiezingen was de N-VA nog een kleine speler. Bij de federale verkiezingen van 2010 werd de N-VA ook in West-Vlaanderen de
grootste partij. Het wordt keihard werken om die positie te behouden en te versterken.” Johan Rollez is 37 jaar, gehuwd en vader van vier. In Zwevegem is hij als derde schepen bevoegd voor bibliotheek, cultuur, erfgoed, ICT, jeugd en onderwijs. Daarnaast is hij ook provincieraadslid.

Een belangrijk thema in deze kiesstrijd en in de volgende legislatuur wordt volgens Rollez het onderwijs, met onder meer de uitdagingen op het gebied van capaciteit, infrastructuur en de hervorming van het secundair onderwijs. “Die hervormingsplannen moeten worden uitgevoerd met de juiste focus: op de mensen in het onderwijs, leraren, directies, andere personeelsleden,
maar vooral ook de leerlingen.”

“De programma’s worden nog geschreven, maar het is al duidelijk dat ook de sociale thema’s een grote rol zullen spelen,” aldus Wim Monteyne. “Kijk maar naar de heisa die de congresresolutie over de beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd met zich heeft meegebracht, en dat
terwijl in alle andere landen ter wereld zo’n beperking wel bestaat én dat de N-VA ter compensatie de werkloosheidsuitkering wil verhogen en het leefloon optrekt tot de armoedegrens.”

Het aantal plaatsen op de lijsten is beperkt. Toch kreeg N-VA Zwevegem er twee. Rollez en Monteyne zien dit als een beloning voor de goede afdelingswerking: “Onze afdeling heeft de voorbije jaren schitterend werk geleverd. Dat is ook opgevallen op de hogere bestuursechelons
van de partij. Dat wij twee kandidaten mogen afvaardigen, is dan ook een beloning voor en een eerbetoon aan de vele bestuursleden en vrijwilligers die de afdeling draaiende houden.”