Vlaanderen Feest, ook in Zwevegem

Op 3 juli 2017, over deze onderwerpen: Cultuur, Feesten en evenementen, Zwevegem
Vlaanderen Feest

Naar aanleiding van de Vlaamse Feestdag en ter gelegenheid van Zwevegem Ommegang, houdt cultuurschepen Johan Rollez traditiegetrouw een gelegenheidstoespraak, vlak voor het avondprogramma. Dat avondprogramma was dit jaar Feest Op Het Plein, met De Romeo's als topact. Het werd een schitterend volksfeest. De toespraak leest u hieronder.

Geachte collega’s uit het schepencollege
Geachte gemeente- en OCMW-raadsleden
Beste aanwezigen

Traditiegetrouw vieren wij in onze gemeente de Vlaamse Feestdag tijdens Ommegang Zwevegem. Dit jaar valt de Ommegang helemaal aan het begin van de Vlaanderen Feest-elfdaagse, zodat we mogen zeggen dat wij hier het startschot geven voor bijna twee weken feest in Vlaanderen.

Het Feest van de Vlaamse Gemeenschap is niet het feest van één bepaalde politieke familie, zoals ik wel eens hoor zeggen. Neen, het is het feest van álle Vlamingen, de héle Vlaamse Gemeenschap.

Iedereen die hier woont moet deel kunnen uitmaken van die Vlaamse Gemeenschap.

Vlaming zijn mag niet afhangen van huidskleur, geloof, geaardheid, afkomst…

Vlaming zijn hangt niet af van je persoonlijke verleden.

Vlaming zijn hangt wel af van bereidheid, van de wil om samen met iedereen om je heen te bouwen aan een betere maatschappij.

Vlaming zijn hangt af van de bereidheid om dat te doen met respect voor elkaars overtuigingen, met respect voor de mensenrechten en met respect voor de democratie.

Dat vergt inspanningen, beste mensen.

Het vergt inspanningen om deel te willen uitmaken van die Vlaamse Gemeenschap.

Maar het vergt ook inspanningen om deel te laten uitmaken van de Vlaamse Gemeenschap.

Dames en heren, wat ik net heb gezegd over de Vlaamse Gemeenschap, geldt uiteraard ook voor onze lokale, Zwevegemse gemeenschap.

Ik ben er bijzonder trots op dat in onze gemeente duizenden mensen dag in dag uit moeite doen om die inspanningen makkelijker te maken. Ik heb het over álle vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor onze maatschappij.

Overdrijf ik als ik zeg ‘duizenden mensen’?

Er zijn vrijwilligers actief om de gemeentelijke werking te ondersteunen, bijvoorbeeld de gemachtigd opzichters die schoolkinderen de straat overhelpen, of jeugdmonitoren die onze kinderen een waardevol programma aanbieden tijdens de schoolvakanties.

Er zijn vrijwilligers actief in zorginstellingen in de breedste zin, bijvoorbeeld de vrijwilligers die helpen in de woonzorgcentra, of die via het Huis van het Kind de Pamperbank organiseren, of huiswerkbegeleiding bieden aan kinderen die het moeilijk hebben.

Er zijn vrijwilligers actief in meer dan 250 jeugd-, cultuur- en sportverenigingen, er zijn vrijwilligers actief in tientallen wijk- en straatcomités.

Overdrijf ik als ik zeg ‘duizenden mensen’? Misschien, maar het zal toch niet veel zijn.

Er is één grote uitdaging waar de meeste van die verenigingen tegenaan kijken. Er zijn dan wel zeer veel mensen die zich engageren, maar steeds minder van hen willen of kunnen een langdurig engagement aangaan. Dat maakt het zeer moeilijk voor besturen om jongere mensen te vinden om de opvolging te verzekeren.

Verenigingen die er niet in slagen om hun bestuur te verjongen, zijn op de lange duur ten dode opgeschreven. Dat zou al te jammer zijn en daarom doe ik een oproep.

Zonder ondankbaar te zijn, nodig ik diegenen die zich engageren uit, om waar dat nodig is, een bestuursfunctie op te nemen en een langdurig engagement in jouw vereniging aan te gaan. Het is een noodzaak voor de diversiteit van ons verenigingsleven.

Dames en heren

De inzet van al deze vrijwilligers, de kans is groot dat u erbij hoort, maakt het mogelijk dat wij als gemeenschap beter voor elkaar kunnen zorgen.

Ook in Zwevegem is armoede een probleem. En armoede kan verschillende vormen aannemen. Er is financiële armoede, maar misschien nog erger is sociale armoede, eenzaamheid. En vaak gaan beide samen.

Het is vooral in verenigingen op de kleinste schaal, straat- en wijkcomités, dat belangrijke stappen kunnen worden gezet om sociaal isolement te doorbreken.

Ik wil graag een tweede oproep doen, ten aanzien van iedereen die helpt om een straat- of buurtfeest te organiseren.

Als je weet hebt van buren die zelden of nooit naar je feest komen, zoek hen op.

Probeer hen te overtuigen om toch te komen, uiteraard met respect voor hun situatie en met de nodige discretie.

Als het lukt om hen te overtuigen, als het lukt om hen te betrekken bij je feest, dan is er een grote stap gezet in de samenhorigheid van de buurt en heb je misschien een vicieuze cirkel doorbroken.

Dames en heren, een betere maatschappij bouwen, kunnen we alleen maar sámen doen. Daarom wil ik nog even verwijzen naar de #TousEnsemble-campagne van de Belgische Voetbalbond, die perfect tweetalig is: Frans en Engels.

In elk geval is die slogan wel heel erg van toepassing en ik ben blij dat volleybalclub Knack Roeselare een prachtig West-Vlaams alternatief gebruikt: Oltegoare!

Dames en heren, ik nodig u uit om eerst oltegoare het Vlaamse Volkslied mee te zingen. Daarna kunnen we oltegoare genieten van Feest op het Plein en de Romeo’s.