Vlaamse overheid vernieuwt jaagpad tussen Knokkebrug en Transfo

Op 22 februari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Ondanks wrijvingen toch stappen naar meer verkeersveiligheid

ZWEVEGEM - De Vlaamse Waterweg nv trekt in het kader van het Vlaamse Relanceplan dit jaar 200.000 euro uit voor het herstel van het jaagpad langs het Kanaal Bossuit-Kortrijk in Zwevegem. “In totaal wordt 1,65 km van het fietspad volledig vernieuwd”, aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA). Dit blijkt uit  het antwoord op zijn parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

De Vlaamse Regering investeert in 2021 het recordbedrag van 335 miljoen euro in fietsinfrastructuur. Eén van de geselecteerde projecten bevindt zich op de linkeroever van het Kanaal Bossuit-Kortrijk in Zwevegem.

Het traject bestaat uit twee zones. Het eerste deel heeft een lengte van 705 meter en start aan de Knokkebrug. Het jaagpad wordt er volledig vernieuwd, vanaf de fundering tot en met de toplaag”, weet Bert Maertens “De tweede zone sluit aan bij de eerste zone en meet 940 meter. Daar worden enkel de onder- en toplaag vernieuwd. Het dossier bevindt zich momenteel in de voorbereidingsfase”, zo vult Wim Monteyne, N-VA-fractieleider in de gemeenteraad in Zwevegem, aan.

De Vlaamse Waterweg overlegt binnenkort met het gemeentebestuur van Zwevegem. Tijdens dit overleg wordt de exacte uitvoeringsfase bepaald en wordt  de omleiding voor voetgangers en fietsers besproken. De Vlaamse Waterweg voorziet voor dit project in een bedrag van 200.000 euro.

Dit stuk jaagpad, tussen Transfo en Zwevegem-Knokke, wordt veelvuldig gebruik door fietsers en wandelaars. Het fietscomfort laat er echter wat te wensen over. De vernieuwing is dan ook een goede zaak”, zo besluit Wim Monteyne.