Victor Veilig voor het eerst naar school in Zwevegem

Op 30 augustus 2016, over deze onderwerpen: Jongeren, Kinderen, Mobiliteit, Onderwijs, Verkeersveiligheid, Zwevegem
Victor Veilig-verkeersmannetjes

De komende dagen verschijnen er 50 felgekleurde verkeersmannetjes in de Zwevegemse straten. Het gemeentebestuur zet in op verkeersveilige schoolomgevingen en kocht ‘Victor Veilig’-verkeersmannetjes aan om bestuurders erop attent te maken dat ze in de buurt van een school komen.

“Het initiatief ontstond in de Onderwijsraad, het overlegorgaan van alle basisschooldirecties en het gemeentebestuur.” aldus schepen van Onderwijs Johan Rollez: ”Collega’s Wim Monteyne (Mobiliteit, N-VA) en Marc Desloovere (Openbare Werken, SP.A) stapten onmiddellijk mee in het verhaal zodat het Schepencollege snel een beslissing kon nemen. Verkeersveiligheid is een topprioriteit, en al helemaal in schoolomgevingen.”

Alle directeurs hebben aangegeven bij welke zebrapaden ze verkeersmannetjes wilden. De scholen zullen nu zelf instaan voor het plaatsen en wegnemen van de mannetjes.

De mannetjes versterken de uniforme inrichting van de schoolomgevingen op een budgetvriendelijke manier. Ondertussen krijgen ook steeds meer schoolomgevingen rode asfalt, zoals binnenkort in de Kouterstraat.

De scholen beslissen zelf of ze de mannetjes na schooltijd wegnemen of niet. Volgens schepen Rollez zal het effect wel groter zijn als ze niet constant blijven staan en bijvoorbeeld tijdens het weekend of in de vakanties er ook even van tussenuit gaan.