Verkeersveiligheid hoog op N-VA-Agenda

Op 8 oktober 2012

N-VA Zwevegem wil alle zones-30 op het grondgebied letterlijk in de verf zetten, en overal op dezelfde manier. Dat moet ook voor gevaarlijke oversteekplaatsen, zodat de verkeerssituatie al van ver duidelijk leesbaar is.

“Er zijn behoorlijk veel  zones-30 in onze gemeente, bijvoorbeeld de schoolomgevingen, “ aldus N-VA-lijsttrekker Wim Monteyne: “die zijn vaak enkel aangegeven door een verkeersbord. Het is niet moeilijk om naast zo’n bord te kijken. De N-VA wil alle zones-30 in de gemeente op een gelijke manier accentueren. Dat kan door het wegdek een ander kleurtje te geven, met opvallende markeringen langs de weg of zelfs – waarom niet – met constructies over de weg die als een soort poort fungeren.”

Maar daar blijft het niet bij. Ook een aantal belangrijke oversteekplaatsen, bijvoorbeeld de drukke centrumwegen  in alle dorpskernen, verdienen een dergelijk opvallend straatbeeld dat de weggebruikers op mogelijk gevaar wijst. Het Guldenspoorpad telt ook na de ondertunneling van de N391 nog een aantal gevaarlijke kruisingen, zoals aan de Harelbeekstraat en de Deerlijkstraat.  Wim Monteyne: “Wanneer binnenkort het Guldenspoorpad wordt doorgetrokken (van de Deerlijkstraat naar de Otegemstraat, red.), zal ook de Otegemstraat een probleem worden. Vanwege de aard van de Otegemstraat als belangrijke verkeersader willen wij onderzoeken of een ondertunneling ook daar niet opportuun is.”

Meer over de N-VA-visie op mobiliteit en verkeersveiligheid in ons programma, te downloaden op http://zwevegem.n-va.be/verkiezingen2012/programma