Regionaal overslagcentrum in Zwevegem?

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit, Werk, Zwevegem
Kanaal Bossuit-Kortrijk

Het gemeentebestuur van Zwevegem staat positief - met voorwaarden - tegenover de mogelijke realisatie van een regionaal overslagcentrum (ROC) in Zwevegem. Op 17 januari maakte Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA) bekend dat er op drie locaties langs het kanaal Bossuit-Kortrijk zo'n ROC zou kunnen komen. Twee van die locaties liggen op het grondgebied van Zwevegem, een in Harelbeke.

"Wij staan positief tegenover dit project," verklaart schepen van Mobiliteit Wim Monteyne (N-VA): "Zo'n overslagcentrum heeft ongetwijfeld een positieve invloed op de werkgelegenheid in onze gemeente. Bovendien haalt transport over het water heel wat vrachtwagens uit de file."

Toch is het advies niet onvoorwaardelijk. Schepen Monteyne: "Wat we niet willen, zijn extra vrachtwagens in straten waar veel mensen wonen. Ook de functie van het jaagpad als fietsverbinding tussen de Gavers en Transfo mag niet in het gedrang komen. Ten slotte willen we ook geen negatieve impact op de bedrijven die nu al langs het kanaal gevestigd zijn. We zijn ervan overtuigd dat voor al deze uitdagingen goede oplossingen mogelijk zijn."