Parkeer- en circulatieplan Zwevegem: ja, maar …

Op 24 november 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Ondanks wrijvingen toch stappen naar meer verkeersveiligheid

ZWEVEGEM – De actualisering van het parkeer- en circulatieplan wil een oplossing bieden voor de bestaande mobiliteitsproblemen in het centrum van Zwevegem. Om de gekende reden belandde dit dossier plots in een stroomversnelling. “N-VA Zwevegem keurde dit punt gisteren op de gemeenteraad mee goed, maar vraagt rekening te houden met enkele bemerkingen”, aldus fractieleider Wim Monteyne.

Fietszone: te groot om effectief te zijn

In een groot deel van het centrum van Zwevegem wordt een fietszone ingericht. De schoolomgevingen dienden als basis.

Met N-VA Zwevegem staan we achter het principe van een fietsstraat of fietszone, maar dit moet goed overwogen en doordacht gebeuren. De zone moet logisch in elkaar steken en mag ook niet te groot zijn, anders verliest ze haar impact. Daarnaast moet de infrastructuur ook uitnodigen om de regels te volgen. Vooral in de straten met een breed wegprofiel is nog werk aan de winkel.

We vragen ons luidop af of de fietszone in een lange rechte straat zoals de Otegemstraat wel gerespecteerd zal worden. Een variabele zone 30 zou hier een alternatief kunnen zijn. Daarnaast vragen we kus en weg-zones in alle schoolomgevingen.

Monitoring en evaluatie cruciaal

N-VA Zwevegem vraagt om metingen uit te voeren voor en na, zodat er een duidelijk beeld is van de gewijzigde verkeersstromen. Aanpassingen dringen zich op indien er ongewenste effecten (zoals sluipverkeer) opduiken. “We vragen de gemeente expliciet om tijdig te evalueren.

Vrees voor een te grote impact op de lokale economie

Het afschaffen van de blauwe zone wordt voorlopig bevroren, omdat men in deze Covid-periode geen duidelijk beeld heeft van de parkeerbehoefte. Anderzijds bepaalt men nu al de parkings voor langparkeren en mobipunten. Meer nog, in de aanpassing van het meerjarenplan zijn de inkomsten uit een eventuele blauwe zone simpelweg geschrapt. Dus toch al een definitieve keuze!

Voor N-VA Zwevegem kan het afschaffen van de blauwe zone enkel als er voldoende plaatsen voor kort parkeren worden ingericht én er een sluitende controle komt. Ook voor de bewoners in het centrum moeten voldoende parkeerplaatsen voor langparkeren aanwezig zijn. Bestaande parkeerhavens in de Otegemstraat moeten maximaal ingezet worden.

Om ook het winkelen in het centrum aantrekkelijk te houden voor mensen van buiten Zwevegem moeten alle beschikbare parkeerplaatsen (kort en langparkeren) goed aangeduid worden.

En wat met de andere wijken en deelgemeenten?

Ook voor de mobiliteitsproblemen in de andere wijken en deelgemeenten dringen we met N-VA Zwevegem aan op een duurzame en planmatige visie en aanpak. Denken we bijvoorbeeld aan de situatie op de Kappaert en de doortochten in Otegem en Moen. “Kan men hier ook een versnelling hoger schakelen?

Parkeer- en circulatieplan Zwevegem: ja, maar …