Ondanks wrijvingen toch stappen naar meer verkeersveiligheid

Op 30 september 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Ondanks wrijvingen toch stappen naar meer verkeersveiligheid

ZWEVEGEM – N-VA Zwevegem is tevreden dat de Gemeenteraad maandagavond besloot het Charter Werftransport te ondertekenen. Dit op voorstel van N-VA. “Het is een broodnodige stap richting nog meer verkeersveiligheid rond scholen”, aldus N-VA-fractieleider Wim Monteyne.

Via het Charter Werftransport werkt de gemeente samen met de bouwsector voor een bereikbare en veilige omgeving tijdens werken. In het charter staat dat er geen werftransport toegelaten is in schoolomgevingen tijdens de begin- en einduren van scholen. Verder wordt ook het werftransport met tractoren in de bebouwde kom en in schoolomgevingen zoveel mogelijk vermeden. “Is dit dé oplossing om alle ongevallen in de toekomst te vermijden? Neen, daar zijn we ons terdege van bewust. Maar het is wel een broodnodige stap”.

Ook het voorstel vanuit de meerderheid, namelijk een tonnagebeperking in de schoolomgeving RHIZO en Vrije Centrumschool, kon onze goedkeuring wegdragen, hoewel dit voor ons slechts een eerste stap is en we uitkijken naar maatregelen rond andere scholen”.

Sereniteit ver zoek

Vanaf de aanvang van deze legislatuur voert N-VA Zwevegem constructief oppositie. Over ons voorstel om dit Charter aan te nemen, wilden we sereen van gedachten wisselen met de meerderheid. Spijtig dat de meerderheid hier anders over besliste en de confrontatie opzocht, alvorens toch ons voorstel unaniem aan te nemen”, zo besluit Wim Monteyne.

Men kan de Gemeenteraad trouwens herbeluisteren via de webstek van de gemeente.