Nieuwe led-kerstverlichting voor alle dorpskernen

Op 19 juli 2016, over deze onderwerpen: Dorpskernvernieuwing, Feesten en evenementen, Zwevegem

Op 18 juli besliste de Gemeenteraad om de oude kerstverlichting te vervangen door ledverlichting, via een huurformule met onderhoudscontract. De opdracht loopt voor drie jaar en kost jaarlijks ongeveer 33.000 euro (btw inbegrepen). Het dossier is in handen van schepen Marc Desloovere (SP.A), in nauw overleg met Eddy Defoor (N-VA), schepen voor Deelgemeenten en Feestelijkheden.

Energiezuinige ledverlichting

De vorige jaren was er terecht heel wat kritiek op de kerstverlichting. Daarom gooit het gemeentebestuur het vanaf dit jaar over een andere boeg. Marc Desloovere en Eddy Defoor hebben voor alle deelgemeenten een plan op maat uitgewerkt, met bijvoorbeeld overspanningen, kerstverlichtingen aan palen of bomen, verlichting in ronde punten, en uiteraard overal een versierde kerstboom. En zeer belangrijk: overal is er gekozen voor energiezuinige ledverlichting.

Huurformule met onderhoudscontract

Het gemeentebestuur besliste om vanaf nu de kerstverlichting te huren met een onderhoudscontract en niet langer zelf te beheren. De jaarlijkse kost is vergelijkbaar met de kost van de huidige kerstverlichting. Tot op heden werd alle kerstverlichting door de gemeente zelf aangekocht en opgehangen, telkens weer een huzarenstuk om alles op tijd klaar te krijgen. Met alle directe en indirecte kosten inbegrepen, bedroeg het jaarlijkse prijskaartje in de periode 2008 – 2013 toch ook gemiddeld 32.000 euro.

Vanaf dit jaar wordt dus gekozen voor een nieuwe formule, waarbij een een externe firma de verlichting levert, plaatst, onderhoudt én zeer snel tussenkomt bij defecten.

Wow-effect

“De bedoeling is om weer een wow-effect te creëren voor onze inwoners en de bezoekers van Zwevegem, iets waar we weer trots op mogen zijn,” besluiten Desloovere en Defoor.