N-VA Zwevegem stelt registratie-app voor

Op 2 oktober 2020, over deze onderwerpen: Cultuur, Dienstverlening, Feesten en evenementen, Gemeenteraad, Jeugd, Sport, Zwevegem
N-VA Zwevegem stelt registratie-app voor

ZWEVEGEM - Tijdens de jongste gemeenteraad heeft N-VA Zwevegem voorgesteld om het verenigingsleven te ondersteunen met een registratie-app voor contactopsporing. Onder meer Volley West-Vlaanderen en gemeente Ingelmunster deden het al voor.

In deze coronatijden mogen sport- en cultuurverenigingen ondertussen weer bezoekers ontvangen maar er geldt een registratieplicht in het kader van contactopsporing. Met een registratie-app kan de extra administratie die dat met zich meebrengt, sterk worden beperkt.

De meeste verenigingen hebben geen overschot aan vrijwilligers en moeten nu nog extra toezien op de naleving van de coronamaatregelen,” weet gemeenteraadslid Johan Rollez (N-VA): “Met een registratie-app kan de verplichte registratie voor contactopsporing een pak eenvoudiger. Hoe meer verenigingen de app kunnen gebruiken, hoe makkelijker het trouwens ook wordt voor de bezoekers. Zij hoeven zich dan maar een keer te registreren en kunnen vanaf dan ‘inchecken’ in de app of een qr-code scannen.

Zo’n app is natuurlijk niet gratis. Daarom vraagt N-VA Zwevegem om het gemeentelijke Coronaplan te versterken en zo’n app aan de vrijetijdsverenigingen aan te bieden met middelen uit het Coronafonds. De schepen voor Sport beloofde alvast het voorstel te onderzoeken.