N-VA Zwevegem stelt lijst en speerpunten voor

Op 10 juli 2018, over deze onderwerpen: N-VA Zwevegem, Verkiezingen, Verkiezingen 2018, Zwevegem
Groepsfoto lijstvoorstelling

De N-VA-lijst: evenwicht op alle vlakken

Op 9 juli 2018 stelt N-VA Zwevegem met trots een evenwichtige lijst voor de komende gemeenteraadsverkiezingen voor. Eerste schepen Wim Monteyne voert de lijst aan, gevolgd door OCMW-voorzitter Kaat Defoirdt en schepen Eddy Defoor. Schepen Johan Rollez duwt de lijst.

Afdelingsvoorzitter Karel Maertens: “Ik ben tevreden dat we erin geslaagd zijn om een lijst samen te stellen die op alle gebied in evenwicht is. De man-vrouwverdeling zit goed, alle leeftijdscategorieën zijn goed vertegenwoordigd en we brengen een mix van ervaring en een reeks nieuwe namen. Bovendien brengen alle kandidaten, elk vanuit haar of zijn levenservaring, een hoop expertise en dus meerwaarde mee.”

“Vier kandidaten zijn dertig jaar of jonger, maar minstens even belangrijk in deze tijden van vergrijzing is dat N-VA Zwevegem ook vier 70+’ers aan boord heeft. Zij zijn onmisbaar voor een partij die veel aandacht wil besteden aan een speelvriendelijk maar ook seniorenvriendelijk openbaar domein,” aldus de voorzitter.

“Daarnaast zijn ook de landelijke deelgemeenten een pak beter vertegenwoordigd dan zes jaar geleden. Met voorlopig 11 kandidaten uit de vier landelijke dorpen tegenover 15 uit de centrumgemeente zit onze lijst ook op dat vlak goed in elkaar.”

Op de N-VA Lijst prijken 14 nieuwe namen. Negen kandidaten stonden ook in 2012 al op de lijst. Nog eens drie kandidaten hebben al jaren bestuurservaring in de lokale N-VA-afdeling maar komen voor het eerst of voor het eerst sinds lang op voor de gemeenteraadsverkiezingen. Momenteel blijft nog één plaatsje open maar er is nog tijd voor de lijsten moeten worden ingediend.

Voorzitter Karel Maertens vult aan: “Op Erik Maes na willen alle actieve mandatarissen graag hun werk verder zetten. Erik heeft tot onze spijt beslist om zijn expertise voortaan achter de schermen in te zetten. Erik wordt later dit jaar nog uitgebreid in de bloemetjes gezet. Zijn echtgenote, Frida, ondersteunt de lijst vanop de tweede lijstduwersplaats.”

Eerder raakte al bekend dat Sofie Vermeulen de Zwevegemse kandidaat is op de lijst voor de provincieraadsverkiezingen. Zij strijdt op beide lijsten vanop de zesde plaats.

Karel Maertens besluit: “Onze lijst barst van ambitie, enthousiasme en expertise. Bovendien groeit onze afdeling al jaren: het aantal leden neemt toe, meer mensen stappen in het bestuur en uiteraard stijgt ook de bestuurservaring. We gaan er dan ook vanuit dat we ook bij het kiespubliek nog groeipotentieel hebben.”

Het N-VA-programma: een veilig en welvarend Zwevegem, waar elke inwoner zich thuis voelt

Lijsttrekker Wim Monteyne: “Inhoudelijk bouwt N-VA Zwevegem haar programma rond deze zes thema’s: veiligheid, mobiliteit, een aantrekkelijke openbare ruimte, verbondenheid, welvaart en gezonde gemeentefinanciën. Elke inwoner moet zich veilig thuis voelen in een welvarend Zwevegem. We willen iedereen zot maken van Zwevegem, figuurlijk natuurlijk.”

“Een aantal grote dossiers die in gang zijn gezet, willen we natuurlijk graag afwerken,” gaat Wim Monteyne verder: “Denk maar aan de nieuwe gemeenteschool in Heestert en de Kunstacademie, de herinrichting van de voormalige N8 en de ontsluitingsweg voor IMOG/Moen Trekweg, de tweede fase van het Gemeentepark, enzovoort. Maar dat is niet het enige, we barsten van de goede plannen om Zwevegem nog veiliger, nog aantrekkelijker, nog welvarender te maken.”

Een aantal opvallende punten in het N-VA-verkiezingsprogramma 2018 zijn:

• de opmaak van een gemeentelijk cameraplan waarin we een ANPR-cameraschild voorzien maar ook de inzet van vaste en mobiele camera’s om overlast en sluikstorten te voorkomen en desgevallend ook te kunnen bestraffen;
  • nog meer aandacht voor de veiligheid van trage weggebruikers en voor de toegankelijkheid van de halte-infrastructuur van het openbaar vervoer. De actiepunten verzamelen we in een stap- en trapplan;
  • het ‘ontharden’ van de openbare ruimte. We schakelen hiervoor onder meer de dorpsraden in, die een budget krijgen waarmee ze hun dorpskern een facelift kunnen geven;
  • een warme thuis voor iedereen. We bestrijden armoede en vereenzaming en we bouwen woonzorgzones uit in buurten waar veel ouderen wonen;
  • Zwevegem als actieve ontspanningsruimte voor iedereen, met bijzondere aandacht voor spelende kinderen en senioren. We bouwen het speelnetwerk verder uit, plaatsen fitnesstoestellen voor ouderen, zitbanken in de dorpskernen, …
  • gezonde gemeentefinanciën. We maken ons sterk dat we de schuld verder kunnen afbouwen én tegelijk kunnen investeren zonder de aanvullende personenbelasting en de onroerende voorheffing te verhogen.

Wim Monteyne besluit: “Ons programma is zeer ambitieus doordat we verder hebben durven kijken dan de komende zes jaar. Wij willen graag met de juiste partner of partners werken aan een veilig en welvarend Zwevegem waar iedereen zich thuis kan voelen, zonder de gemeente een financiële strop rond de nek te leggen.”