N-VA Zwevegem maakt eerste kandidaten en speerpunten bekend

Op 25 juni 2012

Tijdens een ledenvergadering stelde N-VA Zwevegem op maandagavond 25 juni Wim Monteyne en Erik Maes als respectievelijk lijsttrekker en –duwer voor de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober voor. Ook maakte het bestuur de eerste speerpunten van zijn programma bekend.

Wim Monteyne trekt, Erik Maes duwt

Wim MonteyneWim Monteyne is industrieel ingenieur bouwkunde en landmeter van opleiding. Hij volgde een bijkomende opleiding ruimtelijke ordening en is momenteel diensthoofd Grondgebiedzaken bij het gemeentebestuur van Avelgem. Na de verkiezingen in 2006 kreeg hij een zitje in de CD&V/N-VA-fractie van de OCMW-Raad. De fractie werd opgesplitst in maart dit jaar toen een punt achter het kartel werd gezet.

Erik MaesErvaren rot Erik Maes maakte naar aanleiding van de lokale bestuursverkiezingen in 2011 plaats voor jongere krachten, maar aanvaardt vandaag graag de lijstduwersplaats. Erik Maes is gepokt en gemazeld in de regionale en lokale politiek. Hij was meer dan 20 jaar lid van het arrondissementeel bestuur van de Volksunie en later de N-VA. Hij maakte van 1994 tot 2006 ook twee legislaturen lang deel uit van de Gemeenteraad.

Vijf concrete speerpunten

1.       Een bruisend Gemeentepark

Heet hangijzer en symbooldossier voor hoe het niet moet, is de aanpak van het Gemeentepark. De N-VA wil het Gemeentepark in zijn oorspronkelijke functie herstellen. Meer nog, we willen deze functie nog versterken. Niet door er een school in te planten, wel met een afwisselend aanbod waarbij de intimiteit van het Park kan bewaard worden. Eveneens dient de mogelijkheid geboden voor sport- en bewegingsinfrastructuur, betere speelmogelijkheden, een joggingpiste tot en met de mogelijkheid om een evenement te organiseren. Het huidige gemeentehuis krijgt een nieuwe bestemming, onder meer als horecazaak, zodat park en lokale horeca elkaar aanvullen en versterken.

2.       Gezonde gemeentefinanciën

De N-VA kiest voor een gezonde gemeentekas. Het Gemeentebestuur kan het goede voorbeeld geven door het met een schepen minder te doen dan wettelijk toegelaten. Verdere besparingen zijn mogelijk door het gemeentelijk patrimonium te laten beheren door een autonoom gemeentebedrijf (AGB).

3.       Centrumstraten = winkelstraten

De N-VA pleit voor een opwaardering van de centrumstraten in zowel Zwevegem-centrum als in de andere deelgemeenten. Die straten zijn dé winkelcentra van Zwevegem. Leegstand van winkels en woningen wordt aangepakt om het uitzicht en de aantrekkelijkheid te verhogen.

4.       Betere veiligheid

De N-VA onderneemt actie tegen de criminaliteit. De politiepost in Zwevegem moet 24u per dag en 7 dagen per week als uitvalsbasis dienen voor interventies, zodat de politie, wanneer nodig, sneller ter plaatse is. Inwoners en winkeliers kunnen hun steentje bijdragen via buurtinformatienetwerken, begeleid door de politie.

5.       Mobiliteit in beweging

De N-VA wil dat het openbaar domein duidelijk leesbaar is voor élke weggebruiker. Gelijkaardige zones (bijv. zones 30) worden overal in de gemeente op een gelijke manier ingericht. In het kader van de verkeersveiligheid krijgen oversteekplaatsen voor trage weggebruikers extra opvallende accentuering. Een degelijk circulatie- en parkeerplan is nodig, net als een goede ontsluiting van bedrijventerreinen.