N-VA Zwevegem blijft pleiten voor blokruimte voor studenten

Op 17 december 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Jeugd, Jongeren
N-VA Zwevegem pleit voor blokruimte voor studenten

ZWEVEGEM – Op de gemeenteraadszitting van 14 december 2020 pleitte raadslid Sofie Vermeulen (N-VA) er opnieuw voor om vanuit de gemeente voldoende plaatsen te voorzien waar studenten samen (coronaproof) kunnen studeren.

We naderen het einde van het jaar. Dat is voor veel studenten een intensieve periode. “Zeker dit jaar hebben ze het hard te verduren. Sinds maart hebben ze bijna geen contact gehad met medestudenten, wat weegt”, aldus Sofie Vermeulen, zelf moeder van twee studenten. “De laatste jaren zit studeren in groep in de lift. Voor vele studenten werkt dit motiverend. De vorige jaren was er een blokruimte voorzien in Ubuntu en Sportpunt 1, wat een succes was. De vorige gemeenteraad kaartte ik dit reeds aan. Toen antwoordde het gemeentebestuur dat er iets op til was.” De olifant baarde echter een muis: een radio en online platform.

Dit is niet wat onze studenten nu nodig hebben. Andere steden en gemeenten slagen er wel in om ruimtes ter beschikking te stellen. Denk maar aan Kortrijk, Avelgem en … Waarom lijkt dit in Zwevegem niet te lukken?”, zo vraag Sofie Vermeulen zich af. “Vanzelfsprekend zijn we ons ervan bewust dat het gemeentebestuur reeds inspanningen gedaan heeft. En vanzelfsprekend moet alles coronaproof kunnen verlopen. Maar ik wil het gemeentebestuur toch oproepen leentjebuur te spelen bij de ons omliggende gemeenten en op die manier onze studenten in deze duistere periode een hart onder de riem te steken. Als het in onze buurgemeenten wel lukt, waarom dan niet bij ons? Het is bijzonder spijtig dat het gemeentebestuur duidelijk aangaf dat er geen studeerplekken zullen komen in Zwevegem. Maar we blijven verder constructieve voorstellen formuleren”, zo besluit Sofie Vermeulen.