N-VA pleit voor herinvoering blauwe zone

Op 25 februari 2022, over deze onderwerpen: Lokale economie
N-VA pleit voor herinvoering blauwe zone

ZWEVEGEM – De blauwe zone in het centrum van Zwevegem moet dringend heringevoerd worden. Dit besluit N-VA Zwevegem na een eigen bevraging van de handelaars. “Onze handelaars verdienen een economievriendelijk parkeerbeleid”, zo zegt N-VA-fractieleider Wim Monteyne.

Aan het begin van de Coronacrisis werd het bestaande parkeerbeleid grondig door elkaar geschud door de bewuste niet-verlenging van de blauwe zone in het centrum van Zwevegem. Deze situatie duurt nu al bijna twee jaar, ten koste van heel wat handelaars. “We pleiten nu onomwonden voor de herinvoering van de blauwe zone in het centrum. Uit onze rondvraag bij de handelaars, blijkt dat er onder hen een consensus bestaat om de blauwe zone terug in te voeren. Het is tijd dat het bestuur de problemen aanpakt in plaats van ze voor zich uit te schuiven”, aldus N-VA-bestuurslid Arthur Buckens.

Het alternatief, kortparkeerplaatsen, zou in het centrum nodeloze kosten met zich meebrengen. “Denken we maar aan de vele verkeersborden en het periodiek herschilderen van de aanduidingen. Kortparkeerplaatsen kan je ook onmogelijk meeverhuizen of bij toveren telkens er een handelszaak bijkomt of verdwijnt. Met N-VA Zwevegem vragen we met aandrang dat het gemeentebestuur een duurzame oplossing biedt. Controleerbaarheid en effectiviteit van het parkeersysteem zijn daarbij cruciaal.

Kortparkeerplaatsen in de deelgemeenten

De deelgemeenten hebben andere noden dan Zwevegem-Centrum. “We stellen voor om er te werken met kortparkeerplaatsen van maximaal 30 minuten. Deze kunnen enkel effectief zijn mits een effectieve handhaving. Het gebruik van camera’s of sensoren kan een oplossing bieden, maar ook een overeenkomst met een autonoom parkeerbedrijf kan voorzien in een gerichte controle”, zegt Arthur Buckens.

Wat betreft de langparkeerplaatsen pleit N-VA Zwevegem voor een duidelijke aanduiding, zowel bij het binnenrijden van de gemeente als aan de desbetreffende parkeerplaatsen zelf. “Bovendien vragen we de gemeente om te blijven inzetten op de toegankelijkheid, het onderhoud en de beveiliging (bijvoorbeeld camerabewaking) van parkings voor lang parkeren”, zo besluit Wim Monteyne.