Ministers Demir en Peeters zoeken alternatief voor N8

Op 26 maart 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Zorgen voor betere leefbaarheid en verkeersveiligheid in kernen van Zwevegem en Avelgem

Vlaanderen slaat de handen in elkaar met de gemeentes Zwevegem en Avelgem om een oplossing uit te werken voor de ontsluitingsproblematiek in de regio en zoekt naar een nieuwe verbinding voor het deel van de N8 tussen Knokke (Zwevegem) en de N353. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters besloot de Vlaamse regering vandaag een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken waarin ze een bovenlokale oplossing uitwerken voor het mobiliteitsvraagstuk in de regio.

De huidige N8 is niet alleen een bochtige weg waar te veel verkeersongevallen gebeuren, ze doorkruist ook de kernen van Heestert (Zwevegem) en Avelgem. Het wegprofiel is bovendien te smal en heeft geen vrijliggende fietspaden. Dat brengt de verkeersveiligheid in het gedrang. Op de gewestplannen is daarom al 50 jaar een reservatiestrook aangeduid voor een omleidingsweg ten zuiden van Heestert. Die zogenaamde “Trimaarzate” is reeds ingeschakeld in het bovenlokaal fietsroutenetwerk en loopt dwars door open ruimtegebied.

Omdat de voorziene reservatiestrook op het gewestplan geen mogelijkheden meer biedt voor het realiseren van een omleiding, zijn de lokale besturen vragende partij om deze reservatiestrook op te heffen en een alternatieve verbinding Knokke – N353 te onderzoeken. 

Ook verbeterde ontsluiting bedrijventerrein

Het departement Omgeving zal een geïntegreerd planningsproces voor de opmaak van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) opstarten waarin de optimale situering van de N8 moet worden vastgelegd. Daarmee wordt een beter alternatief voor de huidige N8 gezocht waarbij de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de dorpskernen sterk verbeterd kan worden. Uiteraard wordt ook de impact op het mooie landschap, de landbouw en onze natuur mee in rekening gebracht. Een betere ontsluiting van het bedrijventerrein Moen-Trekweg/IMOG-site behoort ook tot de doelstellingen.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir: “Het is een open deur intrappen dat de verkeerssituatie in Heestert en Avelgem niet alleen nefast voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit in de dorpskernen. Met deze startbeslissing slaan we de handen in elkaar met de lokale bestuur met één doel voor ogen: met maximaal respect voor omgeving zoeken naar een betere ontsluiting zodat de leefbaarheid voor alle inwoners kan verbeteren.

Met de startbeslissing van de Vlaamse regering krijgt het departement Omgeving de taak om een planteam op te richten, waar minstens Avelgem en Zwevegem, de provincie West-Vlaanderen, de bevoegde wegbeheerder AWV en het departement MOW een actieve rol in krijgen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is