Meerjarenplan Zwevegem: Evenwichtige financiën en schuldafbouw

Op 17 december 2013

Het nieuwe gemeentebestuur heeft zich voorgenomen om vanaf 2016 een financieel evenwicht te halen tussen ontvangsten en uitgaven. Met het voorliggende meerjarenbeleidsplan moet dit zelfs al lukken vanaf 2014.

Derde schepen Johan Rollez: "Deze meerderheidsploeg heeft zware inspanningen gedaan om het budget in evenwicht te krijgen. Zo is afgesproken dat in de werking enkel de uitgaven voor verzekeringen en energie mogen stijgen, de facto een jaarlijkse besparingsoefening. Ook de personeelskosten mogen niet meer stijgen dan de index. Ook dat is een hele uitdaging als je weet dat de pensioenbijdragen sterk zullen verhogen. Bovendien blijven we erbij dat we de aanvullende personenbelasting en de onroerende voorheffing niet zullen verhogen."

"Tegelijk bouwen we de schuldenlast sterk af," vervolgt Johan Rollez: "Volgens de huidige prognoses zal de schuldenlast dalen met bijna 15% tegen het einde van dit meerjarenplan."

Toch investeert deze bestuursploeg ook, netto zo'n 29 miljoen euro. De belangrijkste sommen gaan naar veilige wegen, voetpaden en voetwegen, naar schoolinfrastructuur (Kouterstraat, Heestert, Kunstacademie) en naar het datacenter, maar er zijn ook middelen vrijgemaakt voor het creëren van diverse ontmoetingsplaatsen, speelpleinen en openbaar groen.