Meerjarenplan Zwevegem: Bloeiende handel en leefbare kernen

Op 17 december 2013

De sleutelthema's in het Zwevegemse economische beleid zijn voor deze beleidsperiode winkelstraten, samenwerking en overleg. Op die manier hoopt het bestuur de lokale economie en de leefbaarheid van de dorpskernen te stimuleren.

Schepen van Lokale Economie en Deelgemeenten Eddy Defoor (N-VA): "Om de leegstand in de centrumstraten aan te pakken werd al een leegstandsregister en -heffing ingevoerd, maar dat is niet voldoende. Handelaars die stoppen, kiezen er vaak voor om van hun winkel een woning te maken. We moeten hen ervan kunnen overtuigen om de functie als handelspand te behouden. Er zijn ongetwijfeld mogelijkheden, voor horeca, bijvoorbeeld. Geregeld vragen bedrijven waar ze in Zwevegem terecht kunnen voor een zakenlunch. Met de ontwikkeling van het werk- en woongebied Losschaert zal die vraag ongetwijfeld nog stijgen."

Het bestuur wil verder ook dat in de verschillende dorpskernen ten minste de basisvoorzieningen aanwezig zijn, zodat de leefbaarheid ervan niet in het gedrang komt.

"Om dat te kunnen realiseren, gaan we in overleg met de verschillende betrokken partijen en willen we de economische spelers en initiatieven laten samenwerken. Voorbeelden zijn het Ondernemerscafé, bedrijven(terreinen)overleg en uiteindelijk een economics forum. Door aan een zeel te trekken, komen we verder dan wanneer elk op zijn eiland blijft, " besluit schepen Defoor.