Meerjarenplan Zwevegem: Aandacht voor veiligheid

Op 17 december 2013

De ambities uit het N-VA-verkiezingsprogramma om een permanente politiepost en buurtinformatienetwerken in Zwevegem te krijgen, zijn allebei opgenomen in het meerjarenbeleidsplan van de gemeente. Ook al heeft het gemeentebestuur niet alles zelf in de hand, dit toont toch aan dat het bestuur de veiligheid en het veiligheidsgevoel ernstig neemt. Ook het GAS-principe wordt ingeschreven in het politiereglement.

Gemeenteraads- en politieraadslid Sofie Vermeulen: "Wij zijn zeer tevreden dat het bestuur alle inspanningen zal leveren om een interventiepost voor de zone zuid naar Zwevegem te halen. Of het zal lukken, valt niet te voorspellen, maar met dit engagement in het meerjarenplan laat het bestuur zien dat het iets wil doen aan de vaak lange interventietijden in het zuiden van de politiezone."

"Andere opvallende elementen die wij toejuichen, zijn de ondersteuning van buurtinformatienetwerken en de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties. We zullen er wel over waken dat er geen belachelijke GAS-reglementen worden opgesteld, zoals dat in andere steden en gemeenten wel eens voorkomt. GAS-boetes moeten dienen om echte overlast te voorkomen, niet om de inwoners te pesten."