Gemeenteraad keurt kunstgrasveld Blauwvoet Otegem goed

Op 28 januari 2019, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Jeugd, Jongeren, Leefmilieu, Milieu, N-VA Zwevegem, Sport
Voetbalveld

Op 28 januari keurde de Gemeenteraad van Zwevegem de investeringstoelage voor en de samenwerkingsovereenkomst met KV Blauwvoet Otegem unaniem goed. Blauwvoet Otegem is daarmee de derde Zwevegemse voetbalclub die een kunstgrasveld krijgt.

N-VA-gemeenteraadslid Johan Rollez: "We zijn zeer tevreden dat de engagementen uit de vorige legislatuur worden nagekomen en dat nu ook Blauwvoet Otegem zijn kunstgrasterrein krijgt. Hierdoor zullen vooral de jeugdploegen veel minder afhankelijk zijn van de weersomstandigheden voor trainingen en wedstrijden dan op een klassiek terrein."

Toch vraagt de N-VA aandacht voor de milieu-effecten van kunstgras met rubberkorrels en dringt aan op een veld met kurkkorrels. "Het is dan wel aangetoond dat rubbergranulaat geen risico vormt voor de gezondheid van de sporters, het staat evengoed vast dat er wel milieu-effecten zijn als de rubberkorrels in de gewone grond rond het terrein terecht komen," aldus Rollez: "Ook al is kurkgranulaat duurder, toch is een meerkost hiervoor te verantwoorden."

In de marge merkte Rollez nog op dat het schepencollege met dit dossier al meteen meer geld uitgeeft dan er beschikbaar is. Er was namelijk maar 375.000 euro voorzien in de begroting, terwijl dit dossier uiteindelijk 450.000 euro zal kosten. Rollez: "We hebben echter begrip voor de extra kosten die nodig zijn in Otegem en voor de noodzaak om snel vooruit te gaan met het dossier. We geven dan ook graag onze steun."