Duurzame oplossing nodig voor Smalspoorbrug en Sluislaan

Op 10 september 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
Smalspoorbrug

ZWEVEGEM – N-VA Zwevegem pleit voor een opfrissing van de Smalspoorbrug en de omgeving errond. “We roepen het gemeentebestuur ook op om snel werk te maken van het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Omleidingsweg IMOG - Trekweg Moen, en zo duidelijkheid te bieden over de toekomst van de Sluislaan”, aldus N-VA-fractieleider Wim Monteyne.

De Smalspoorbrug over het Kanaal Bossuit-Kortrijk diende vroeger om met een treintje klei aan te voeren naar een dakpannenfabriek. Na het sluiten van de fabriek, begin jaren ’80, wordt de brug voornamelijk gebruikt door wandelaars en fietsers. “Geregelde inspecties van de brug tonen schade ter hoogte van de oplegging van de brug. Bovendien is er betonschade aan de pijlers. Dit alles is het gevolg van overbelasting in het verleden”, zo weet Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) die hierover minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) ondervroeg.

Er was reeds langer een tonnagebeperking op de brug. “Toen er werd vastgesteld dat er toch met zwaarder verkeer over de brug gereden werd, besloot men in 2012 om enkel nog fietsers en voetgangers over de brug toe te laten. Betonblokken (met beperkte tussenafstand) verhinderen dat autoverkeer de brug gebruikt. Voor wandelaars en fietsers is er geen enkel veiligheidsrisico”, zo benadrukt Bert Maertens. Zolang de brug zonder veiligheidsproblemen kan gebruikt worden, wil De Vlaamse Waterweg nv de brug te behouden als fiets- en voetgangersbrug.

Opfrissing noodzakelijk

De Smalspoorbrug vormt een cruciale zachte verbinding tussen de beide oevers van het Kanaal Bossuit-Kortrijk. “Vanzelfsprekend is het positief dat De Vlaamse Waterweg de brug wil behouden. Een opfrissing is wel broodnodig. Zo zouden de weinig uitnodigende betonblokken vervangen mogen worden door een frisser alternatief. Ook de signalisatie mag duidelijker. En ook voor ruiters en koetsen moet er een oplossing komen”, zo stelt Wim Monteyne. “Vanzelfsprekend hopen we dat de schade aan de brug aangepakt wordt, zodat de brug ook in de toekomst behouden kan blijven.

Wat met de Sluislaan?

Het zware vrachtverkeer van IMOG wordt sinds 2012 afgeleid via de Sluislaan. Vooral het stuk tussen de Kwatanestraat en De Souterrain verkeert in slechte staat en is ronduit gevaarlijk voor fietsers. “De toekomst van de Sluislaan maakt echter deel uit van het lopende onderzoek naar de ontsluiting van de IMOG-site en de industriezone Moen-Trekweg. We roepen het gemeentebestuur hierbij op niet te talmen, maar snel werk te maken van een gedragen en haalbare oplossing, zodat duidelijk wordt hoe IMOG in de toekomst ontsloten kan worden, en hoe fietsers en wandelaars veilig de Smalspoorbrug en het kanaal kunnen bereiken”, zo besluit Wim Monteyne.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is