DKO2.0: ja, maar …

Op 15 juli 2020, over deze onderwerpen: Kunstacademie
DKO2.0

ZWEVEGEM - N-VA Zwevegem is voorzichtig positief over de plannen van het gemeentebestuur om de Kunstacademie, een nieuwe Klim-Op en de Vakantiewerkingen samen te brengen op de site De Kappaert. Toch blijven er te veel en te grote bezorgdheden om het dossier ten volle te ondersteunen. “Onvolledig, deels onjuist en intellectueel oneerlijk”, zo oordeelt gemeenteraadslid en voormalig onderwijsschepen Johan Rollez (N-VA).

Intellectueel oneerlijke vergelijking

Het Gemeentebestuur maakt ook een vergelijking tussen het vorige plan voor de Kunstacademie en het nieuwe, dat de naam DKO2.0 heeft gekregen. Raadslid Rollez is zwaar ontgoocheld: “Die vergelijking is opgesmukt om het vorige plan de grond in te schrijven ten voordele van het nieuwe. Voordelen van het oude plan ontbreken, zoals de link tussen de historische sites De Brug en Transfo en – vooral – de tijdige oplevering zoals afgesproken met de Onderwijsinspectie.

De nadelen van DKO2.0 zijn daarnaast ook nog eens zwaar onderbelicht:

• Mobiliteit staat niet in het lijstje. Nochtans zijn de twee mogelijke toegangen op hun breedst 5 meter en 3 meter breed. Het is een raadsel hoe auto-, voetgangers- en fietsverkeer hier veilig samen door kunnen. Bovendien is de Stedestraat niet voorzien op veel extra verkeer.
  • De liefhebbersvoetbalclubs staan niet in het lijstje. Het nieuwe plan neemt het liefhebbersvoetbalveld in op de Kappaert maar er is op vandaag géén oplossing voor die clubs. De – op de Raad - voorgestelde piste van Zwevegem-Knokke telt nog heel wat struikelblokken.
  • De afdeling Beeld van de Kunstacademie staat niet in het lijstje. Nochtans ligt de afdeling Beeld in het nieuwe plan minstens even ver verwijderd van de andere lokalen als in het vorige plan, 80 tot 100 meter van de lokalen Woord/Muziek en de nieuwbouw.

Reken je rijk

Een nieuwbouw voor de Klim-Op zou kunnen rekenen op een subsidie vanuit de Vlaamse Overheid van net geen 3,8 miljoen euro. Toch gaat het gemeentebestuur uit van een subsidie van 4,9 miljoen euro. “De subsidie voor de omgevingsaanleg, waaronder de speelplaatsen, fietsenstalling, parkeerruimte, … is met maar liefst dik 1 miljoen euro overschat”, heeft Johan Rollez berekend. “Wij vragen snel betere informatie over die voorziene subsidie.

Wat met de Onderwijsinspectie?

De grootste bedreiging voor de Kunstacademie is de intrekking van de erkenning. DKO2.0 kan nooit voltooid zijn binnen de tijd die was afgesproken met de Onderwijsinspectie. Het Gemeentebestuur geeft geen informatie over het standpunt van de Inspectie. “Het is dus maar de vraag of hierover al overleg is geweest.

Acht versus drie miljoen euro

Globaal bekeken is DKO2.0 een stuk beter dan het oude. Dat mag ook wel met een budget van acht miljoen euro tegenover een budget van dik drie miljoen euro. Toch hebben wij ons bij de stemming onthouden omdat er nog teveel onduidelijkheden zijn, over de subsidies, de mobiliteit en zeker ook het standpunt van de Onderwijsinspectie, de voetbalclubs, enzovoort. Wij willen hierover snel meer duidelijkheid”, zo besluit Johan Rollez.