Coronavaccinaties in Zwevegem: voorlopig geen open reservelijst

Op 8 maart 2021, over deze onderwerpen: Gezondheid, Zwevegem
Coronavaccinaties in Zwevegem: voorlopig geen open reservelijst

ZWEVEGEM - Voorlopig komt er in Zwevegem geen open reservelijst voor coronavaccinaties. Het is niet uitgesloten dat het Vaccinatiecentrum alsnog met een open reservelijst werkt wanneer in fase 2 de brede bevolking aan de beurt komt. Een en ander blijkt uit het antwoord van het gemeentebestuur op een vraag van N-VA-gemeenteraadslid Johan Rollez.

In Zwevegem volgt het Vaccinatiecentrum de richtlijnen van het Vlaamse Agentschap Zorg en Gezondheid en respecteert dus de volgorde van de prioritaire doelgroepen in fases 1A, 1B en 2. Wanneer er gaten komen in het vaccinatieprogramma, neemt het centrum contact op met andere personen uit de doelgroepen die aan de beurt zijn. Een open reservelijst is momenteel niet aan de orde.

Uitgenodigde zorgverleners die hun afspraak niet bevestigden worden opgebeld door het lokale call center. Wanneer er gaten komen in de vaccinatiekalender, ook wanneer mensen niet opdagen, belt men andere eerstelijnszorgprofessionals op, zodat er geen vaccins verloren gaan”, zegt Johan Rollez.

Medewerkers en vrijwilligers van de vaccinatiecentra mogen van de overheid worden meegenomen in de categorie zorgverleners in de frontlinie omdat zij door hun rol in de vaccinatiecentra met veel anderen in contact komen.

600 mensen hebben zich aangemeld als vrijwilliger voor het Vaccinatiecentrum, zonder engagement dat zij vervroegd gevaccineerd zouden worden”, aldus Rollez: “Het is indrukwekkend dat zovelen actief mee de strijd tegen corona willen voeren. Ik ben blij dat men met dit engagement rekening mag houden en ook houdt wanneer last-minute vaccins moeten worden toegewezen.

Met zoveel vrijwilligers heeft een open reservelijst op dit moment geen zin”, concludeert Rollez: “Die zou, zolang de aanvoer van vaccins al bij al laag blijft, alleen maar onmogelijke verwachtingen scheppen bij de inschrijvers.

Rollez is wel tevreden dat een open reservelijst niet definitief uitgesloten is: “Een reservelijst met kandidaten die zich gemakkelijk vrij kunnen maken, vermindert het risico op verloren vaccins. Het liefst zien we de prioritaire groepen het eerst aan de beurt komen maar hoe later in het proces, hoe groter het gevaar dat niet altijd reservepersonen uit die groepen beschikbaar zijn, en zeker wanneer de aanlevering van de vaccins op kruissnelheid komt.