Coalitiepartijen ontsteld door dramatische financiële toestand

Op 16 april 2013

De partijvoorzitters van de drie coalitiepartners nemen met onthutsing kennis van de inhoud van de verklarende nota bij de budgetwijziging en de resultaten van de financiële audit. 

Tekort van meer dan 1 miljoen

Op 1 januari bedroeg het begrotingstekort in de gewone dienst maar liefst ruim één miljoen euro voor het eigen dienstjaar, terwijl in de begroting maar zo’n 435.000 € stond aangegeven(1).

Uit de verklarende nota blijkt duidelijk dat het vorige bestuur de inkomsten met bijna 450.000 € zwaar heeft overschat. Er waren zelfs voor 180.000 € retributie-inkomsten ingeschreven waar al jaren geen inkomsten waren geweest en waar ook geen juridische basis voor is. Bovendien hield de vorige ploeg geen rekening met zo’n 150.000 € aan vorderingen die niet meer inbaar zijn. Deze bedragen moeten nog eens worden bijgeteld bij het oorspronkelijke tekort, samen dus een dik miljoen. 

Wij stellen vast dat de nieuwe ploeg met een besparing van ruim 450.000 euro al een zware inspanning heeft geleverd, zónder evenwel de belastingen te verhogen en het verenigingsleven te raken. De drie partijen roepen het gemeentebestuur op om de inspanningen verder te zetten en de schade zoveel mogelijk te beperken. 

Bijna 2000 euro schuld per inwoner

Tijdens de commissie werd ook duidelijk dat de nieuwe beleidsploeg een schuldpositie van ruim 48 miljoen euro heeft geërfd. Dat zijn de reeds opgenomen leningen plus de besliste maar nog niet gefinancierde engagementen van het vorige bestuur, ruim 7 miljoen euro. Aangezien de oppositie vindt dat de coalitie enkel met kleine bedragen kunnen rekenen: deze schuld is goed voor bijna 2.000 euro per inwoner!

De schuldratio van de gemeente Zwevegem (uitstaande schuld gedeeld door de inkomsten) bedraagt zo maar even 157%. Effectief een alarmerend hoog cijfer. 

Boven de stand

Wat de externe financiële audit betreft, zijn de conclusies snoeihard: met CD&V heeft Zwevegem jaren boven zijn stand geleefd met als dramatische gevolgen dat de financiële toestand van de gemeente het geïnvesteerde volume nu niet meer aankan en dat noodzakelijke nieuwe investeringen mogelijk in het gedrang komen. 

Al vanaf 2008 zijn de inkomsten sterk gedaald (gevolgen financiële crisis) terwijl de uitgaven (vooral personeel en werkingstoelagen) bleven stijgen. Blijkbaar betekent besturen als een goede huisvader niet voor iedereen dat de uitgaven in overeenstemming moeten blijven met de inkomsten om tekorten niet te moeten afwentelen op de volgende generaties. 

Drie jaar geleden al was duidelijk dat er iets moest gebeuren, maar structurele ingrepen bleven uit. De nieuwe coalitie mag nu de kastanjes uit het vuur halen.

(1) Gemeentebudget Dienstjaar 2013, p150, 434.251,00 euro

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is