Aanpak doortocht Heestert: buis voor gemeentebestuur

Op 11 juni 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie, Mobiliteit
Aanpak doortocht Heestert: buis voor gemeentebestuur

ZWEVEGEM – Het gemeentebestuur nam zijn verantwoordelijkheid niet bij de werken aan de Gauwelstraat, Heestertplaats en Stijn Streuvelsstraat in Heestert. Tot deze droevige vaststelling komt N-VA Zwevegem na een parlementaire vraag hierover van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert sinds 4 mei werken uit in de Gauwelstraat, Heestertplaats en Stijn Streuvelsstraat in Heestert. Deze werken moeten er de verkeersveiligheid te verbeteren en bestaan uit twee fases: “Fase 1, die drie weken duurde,  omvatte het aanleggen van de uitstulpende bushaltes; huidige fase 2 omvat het vernieuwen van het wegdek en het aanbrengen van markeringen van de fietssuggestiestroken en de parkeerplaatsen”, zo weet Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).

De oorspronkelijke plannen voor de werken leidden tot bezorgdheid bij verschillende handelaars die parkeerplaatsen verloren zagen gaan. In extremis kwam het tot een overleg tussen de gemeente en AWV op 17 april 2020. Hierna werden de plannen nog aangepast.

Hoe dit dossier aangepakt werd, is een voorbeeld van hoe het niet moet. Schepen van Openbare Werken Marc Desloovere zei in de media verrast te zijn toen hij op de hoogte werd gebracht van de geplande werken in de Gauwelstraat en de Stijn Streuvelsstraat, en dat het gemeentebestuur van niks wist, laat staan dat er enige inspraak was bij de opmaak. Dit klopt niet”, aldus N-VA-fractieleider Wim Monteyne. Er waren verschillende overlegmomenten met de gemeente, zo blijkt na navraag bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters:

• woensdag 27 maart 2019: overleg tussen AWV en het gemeentebestuur omtrent het ontwerpplan van de belijning in het centrum Heestert;

• woensdag 12 juni 2019: Provinciale Commissie Verkeersveiligheid, formele beslissing omtrent dit dossier;

• dinsdag 25 februari 2020: overleg met AWV omtrent timing, fasering en communicatie van de werken met gemeente en politie;

• vrijdag 17 april 2020: overleg ter plaatse te Heestert met AWV en het gemeentebestuur omtrent de bijsturing plan naar aanleiding van opmerkingen van aangelanden.

De getroffen handelaars werden zeer lang in het duister gelaten over de plannen. Dat de gemeente het niet nodig vindt hier een coördinerende rol op te nemen, vind ik onbegrijpelijk. In aller haast nog een plaatsbezoek organiseren met AWV om de plannen wat aan te passen, is niet meer dan een doekje voor het bloeden. Reeds op het einde van vorige legislatuur, toen ik zelf nog schepen van mobiliteit was, heeft AWV haar plannen om de doortocht van Heestert te herbelijnen aan de gemeente laten weten. Toen al werd door mezelf meegegeven dat het schrappen van parkeerplaatsen in het deel met enkele handelszaken niet opportuun was”, zo besluit Wim Monteyne.