2 Keer goed nieuws voor Huis van het Kind

Op 3 april 2017, over deze onderwerpen: Jeugd, Kinderen, Welzijn, Zwevegem
Zwevegemse Geboortegids

Op het einde van maart kreeg het Huis van het Kind Zwevegem twee keer goed nieuws: vzw De Katrol (Oostende) erkende formeel de Katrolwerking in Zwevegem én het Huis van het Kind lanceerde de Zwevegemse Geboortegids.

Zwevegem Katrolgemeente

Sinds 2015 loopt in Zwevegem een Katrolwerking 'op proef'. De Katrolwerking is een vorm van studie- en huiswerkbegeleiding, met een dubbele focus. Enerzijds krijgen kinderen die het moeilijk hebben met huiswerk een intense begeleiding, anderzijds leren ook de ouders hoe ze voor hun kinderen een ideale studieomgeving kunnen creëren thuis. Schepen van Jeugd Johan Rollez: "Niet zelden hebben kinderen het moeilijk met huiswerk omdat de thuissituatie weinig structuur biedt als leeromgeving. Dat resulteert ook in mindere resultaten op school. Dankzij de Katrolwerking leren kinderen hoe ze het best hun huiswerk aanpakken én krijgen ouders meer informatie over hoe ze goede studieomstandigheden kunnen scheppen thuis. Twee keer winst, dus."

Gloednieuwe geboortegids

In dezelfde week lanceerde het Huis van het Kind ook de Geboortegids. OCMW-voorzitter Kaat Defoirdt: "De Geboortegids beschrijft de werking van alle organisaties in en rond Zwevegem die op de ene of de andere manier ondersteuning kunnen bieden bij de opvoeding van kinderen. Dat gaat over gemeente- en OCMW-diensten, maar ook andere organisaties, zoals bijvoorbeeld Kind & Gezin, jeugdverenigingen en scholen."

Bijzonder is dat de Geboortegids in klare taal is geschreven. Kaat: "Het boekje is nagelezen door een ervaringsdeskundige, een persoon in armoede. Zo zijn we er zeker van dat ook wie minder sterk staat in onze samenleving, de informatie niet alleen krijgt, maar ook begrijpt."

Armoedeplan

"De erkenning als Katrolgemeente en de lancering van de Geboortegids passen in de acties van het Armoedeplan, getrokken door collega Claeys en met sterke betrokkenheid van Kaat en mezelf," verduidelijkt Johan nog: "De meerderheid met N-VA, SP.A en Gemeentebelangen heeft van armoedebestrijding een prioriteit gemaakt en voegt de daad bij het woord."