Feit of fictie?

Feit of fictie: Maakt het Sint-Pietersbrugje plaats voor een replica?

Artikel Groen over St-Pietersbrugje

In haar huis-aan-huisblad van november 2016 suggereert de lokale Groen-afdeling dat het Sint-Pietersbrugje zal worden vervangen door een replica. Moet dit beschermde monument, dat in 2014 door het Zwevegemse verenigingsleven werd verkozen tot Mooiste Plekje van Zwevegem, echt plaats ruimen voor een replica?

Fictie: Dit artikel is incorrect
over deze onderwerpen:
Erfgoed, Zwevegem

Sint-Pietersbrugje wordt gerestaureerd

Sint-Pietersbrugje Moen 2015

Schepen van Erfgoed Johan Rollez volgt het dossier van het Sint-Pietersbrugje op de voet. Hij viel dan ook bijna van zijn stoel toen hij las dat het brugje misschien wordt vervangen door een replica.

Johan Rollez stak voor alle zekerheid zijn licht op bij de bevoegde instanties: "Zowel eigenaar Waterwegen en Zeekanaal als het departement Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid bevestigen dat het bouwhistorisch onderzoek nog volop loopt en dat men ervan uitgaat dat het Sint-Pietersbrugje wordt gerestaureerd. Het brugje is weliswaar in een slechte staat en mogelijk zullen de slechtste onderdelen moeten worden vervangen, maar dat is nog iets helemaal anders dan het complete brugje plaats te laten maken voor een replica."

De suggestie van Groen lijkt dus vooral paniekzaaierij en een vroege opstoot van verkiezingskoorts.

Feit of fictie: Besliste het gemeentebestuur om de Ommegangfeesten te schrappen?

Artikel KW Ommegang 2016 160311

De Krant van West-Vlaanderen schreef in zijn editie van 11 maart 2016 dat "onlangs de beslissing [werd] genomen om het eerste weekend van juli de Ommegang te schrappen" en dat het gemeentebestuur bovendien zes showkorpsen verbiedt om op te treden in de Otegemstraat. Twee stellingen die op zijn zachtst gezegd volledig bij de haren zijn getrokken.

Een en ander was nochtans ten gronde besproken tijdens een bijeenkomst van de 11-juliwerkgroep van de Cultuurraad op 1 maart. waarop ook vertegenwoordigers van de betrokken vereniging Calypso én de auteur van het stuk aanwezig waren.

Fictie: Dit artikel is incorrect
over deze onderwerpen:
Cultuur, Feesten en evenementen

Gemeentebestuur hervormt Ommegang

Het klopt dat de vrijwilligers van het Feestcomité de energie niet meer kunnen opbrengen om én in juli én in september een kermis te organiseren. Vanwege het beperkte succes van de Ommegang de voorbije twee jaren, is er gekozen voor Zwevegem Kermis in september, gekoppeld aan Zwevegem Koerse.

De gemeente nodigt desondanks toch de kermisattracties uit op het Toyeplein op zaterdag 2 en zondag 3 juli, geeft een royale toelage aan Calypso om hun Taptoe te organiseren op zaterdagavond (meer dan eender welk evenement in Zwevegem!), is medeorganisator van Transfo Outdoor op zondag 3 juli én organiseert op zondagmorgen een rommelmarkt . De Ommegangfeesten blijven dus bestaan, zij het in een aangepaste vorm.

Alles wel beschouwd is de enige traditionele activiteit die niet doorgaat de braderij op zaterdag, een braderij waar de meeste handelaars niet aan deelnamen en waarop de voorbije twee jaar ook bijzonder weinig bezoekers zijn afgekomen. Bijgevolg wordt de Otegemstraat dit jaar niet afgesloten voor het verkeer op zaterdag.

De 11-juliwerkgroep van de Cultuurraad heeft trouwens al voorstellen klaar voor zeer stevige zaterdagavondprogramma’s voor Ommegang 2017 en 2018.

De vertegenwoordigers van Calypso hebben in een vergadering van de 11-juliwerkgroep van de Cultuurraad zelf geconcludeerd dat een streetparade van de showkorpsen niet zinvol was wegens onveilig (verkeer) en weinig volk (geen braderij), de andere deelnemers aan de vergadering konden dat standpunt volgen. De beslissing om geen streetparade te houden is dus een beslissing van Calypso zelf, niet van het gemeentebestuur. Er is géén verbod om een streetparade te houden!