N-VA Zwevegem geeft startschot campagne en lost eerste vijf namen voor de gemeenteraadsverkiezingen

Op 29 februari 2024, over deze onderwerpen: N-VA Zwevegem, Verkiezingen, Zwevegem

In de Zwevegemse theaterzaal trapte N-VA Zwevegem de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op gang met een gespreksavond en een feestelijk receptie. Gastspreker Jean-Marie Dedecker nam, zoals gewoonlijk, geen blad voor de mond en schetste niet alleen de uitdagingen voor het federale niveau, maar gaf ook een inkijk in zijn ervaringen als burgemeester.

De gespreksavond werd in goede banen geleid door kersvers afdelingsvoorzitter Arthur Buckens. ‘N-VA Zwevegem heeft de ambitie om na oktober opnieuw aan het roer te komen in Zwevegem, bij voorkeur als grootste partij. De afgelopen legislatuur zagen we bijzonder veel politiek gekibbel, wat meermaals tot breuken tussen de coalitiepartners heeft geleid. Het voortdurend uitwisselen van symbool- en prestigeprojecten heeft de coalitie uiteindelijk recht gehouden, maar de fundamentele uitdagingen werden vooruit geschoven’, aldus de voorzitter.

Tijdens de gespreksavond loste N-VA Zwevegem ook de eerste vijf namen voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Enkele nieuwe gezichten worden voorlopig nog even geheim gehouden, maar daarover volgt de komende weken en maanden zeker meer nieuws.
Als lijsttrekker kiest N-VA Zwevegem voor voormalig eerste schepen en huidig fractieleider Wim Monteyne. ‘We hebben de voorbije legislatuur op een constructieve manier oppositie gevoerd, maar we voelen dat de Zwevegemnaar nood heeft aan een bestuursstijl met minder show en een meer realistisch beleid waarbij het gezond verstand primeert. Er liggen héél wat uitdagingen op de plank, daarom ben ik ook nadrukkelijk kandidaat om burgemeester van Zwevegem te worden’, zegt Lijsttrekker Wim Monteyne.

Kaat Defoirdt uit Otegem wordt als voormalig OCMW-voorzitter en huidig gemeenteraadslid de runningmate vanop de tweede plaats. ‘Vorige legislatuur voerde ik een streng maar rechtvaardig sociaal beleid met en tussen de Zwevegemnaren. Daarvoor wil ik me ook in de toekomst graag blijven inzetten. Er wordt nog teveel geprofiteerd van de sociale dienstverlening in onze gemeente, waardoor personen die het echt nodig hebben vaak onvoldoende aan bod komen’, vertelt Kaat Defoirdt.

Op plaats drie kiest N-VA Zwevegem ietwat verrassend voor voorzitter Arthur Buckens uit Zwevegem. ‘Ik heb intussen reeds vier jaar ervaring in ons partijbestuur opgebouwd en zie dat in Zwevegem heel wat uitdagingen op de plank liggen die zeker voor de jongere generaties een grote impact zullen hebben. Eigenlijk hebben we echt wat meer jong volk nodig in onze lokale politiek, daar hoop ik komende legislatuur mijn steentje te kunnen bijdragen.’ Arthur ondersteunt in juni trouwens ook de N-VA lijst voor het Vlaams parlement vanop de 6de opvolgersplaats.

Op de vierde plaats volgt huidig gemeenteraadslid Sofie Vermeulen uit Zwevegem. ‘Ik vind het belangrijk dat lokale politiek zo dicht mogelijk bij de Zwevegemnaar blijft en wil ook graag met hun bezorgdheden aan de slag gaan in de komende legislatuur’, aldus Sofie Vermeulen.

Voormalig schepen van ondernemen Eddy Defoor wordt lijstduwer. ‘De Zwevegemnaar zag de voorbije legislatuur een deel van de openbare dienstverlening afnemen, wat zowel voor voltijds werkende gezinnen als senioren vaak praktische ongemakken veroorzaakt. Verder zien we dat het in de deelgemeenten steeds moeilijker wordt om in een basisaanbod aan lokale handelaars te blijven voorzien. Daartoe is ook geen enkele inspanning gedaan deze legislatuur. Reden te meer om deze ambitieuze ploeg te ondersteunen in deze uitdagingen’, zegt Eddy Defoor.

N-VA Zwevegem kondigde tot slot ook hun jaarlijks ledenfeest aan op zondag 30 juni, waar de Zwevegemnaar uitgebreid kennis zal kunnen maken met hun ploeg en programma.